Voor de boeren van de toekomst

Veel melkveehouders voelen nogal weerstand bij termen als automatisering en robotisering. Het lijkt zo ver af te staan van hun vak, van hoe boeren bedoeld is. Lely wil met een bijzondere visiecampagne laten zien dat robotisering die passie niet in de weg hoeft te staan. Sterker nog: het zorgt ervoor dat je meer aandacht kan geven aan je koeien, je bedrijf en je de belangrijke mensen in je leven!

Mijn opa en oma woonden vroeger tussen de weilanden en met alle kleinkinderen doken we dus regelmatig de hooischuur in om een hooibaal-hut te bouwen. Maakt dat me geschikt om te schrijven over de uitdagingen van boeren? Echt niet. Maar toen oud-collega Manon Wurfbain bij me aanklopte met een opdracht voor Lely, leek het me wel enorm interessant.

De opdracht? Loeisterke teksten schrijven voor de landingspagina bij een grootschalige visiecampagne. Met een extra uitdaging, want de doelgroep bestond uit boeren die allesbehalve enthousiast waren over robotisering. Je moet hen vooral niet gaan vertellen hoe zij hun vak moeten uitoefenen, maar je wilt stiekem wel laten doorschemeren dat het ook anders kan…

Het resultaat? Dat zie je hier:

Avontuurlijke content

Toen ik de nieuwe tone-of-voice van Vrijbuiter had uitgewerkt, mocht ik deze ook meteen in het wild uitproberen.

Nieuwsbrieven

Om te beginnen schreef ik iedere week twee nieuwsbrieven. Natuurlijk heeft niet iedereen zich op deze prachtige nieuwsbrief geabonneerd. Dus hier een paar voorbeelden van mijn schrijfsels:

Buiten? Lucht!
Gaan jullie binnenkort de buitenlucht in? Slaapzakken mee, matjes en vooral; De Pomp. Voor jullie kingsize aerobed. Of die lichtgewicht matjes. En natuurlijk voor jullie tent. Nee, dit is geen typfout. Want voor de kampeerder die meteen de omgeving wil verkennen en geen tijd heeft voor gedoe met stokken, is een opblaasbare tent ideaal! Lees hieronder maar hoe de Redwood Emerald Air uit de test van Kampeermeneer kwam. En mochten jullie toch de pomp tevoorschijn halen, check dan ook meteen even of dat luchtbed niet lekt en of het aerobed wel in jullie trekkerstentje past! 

Introtekst nieuwsbrief Vrijbuiter

Wat je vader echt nodig heeft
“Mijn vader is niet erg ondernemend, ik geef hem wel sokken”. Niet doen! Stiekem zou die vader van jou het liefst met zijn blote handen een boomhut bouwen, de wereld rondzeilen of op poolexpeditie gaan. Maar die man moet je wel af en toe een zetje geven. Anders verschuilt hij zich in zijn comfortzone en in zijn pantoffels.

Introtekst nieuwsbrief Vrijbuiter

‘Hier rechtsaf!’
Voor je het weet leidt een verkeerde afslag tot een route waar Google Maps niet werkt, een vriendschap voor het leven met de mevrouw van de wegenwacht en een overnachting in een weiland. Dus wie weet wat er op jullie pad komt als jullie dit jaar spontaan in eigen land eropuit trekken… Eén tussenstop bij Vrijbuiter en je bent overal op voorbereid.


Een BBQ voor als het restaurant nog gesloten is, een tent als alle vakantiehuisjes bezet zijn, of wandelschoenen waar je die ongeplande omweg prima mee redt… Nu alleen nog inpakken.

Introtekst nieuwsbrief Vrijbuiter

Signing in de winkels

Natuurlijk valt er in een winkel ook heel veel te communiceren. Van de greep van de winkelwagen – Samen op avontuur – een klein zetje is genoeg – tot de uitsmijter als je afgerekend hebt: KassaBON VOYAGE! En dan heb je ook nog tijdelijke borden voor de SALE. Wat van mijn teksten:

Tenten outlet
Meer stokken voor minder euro’s. Zet ‘m op! 

Nieuwe collectie 
Zelfs echte haringen glimmen niet zo mooi. En deze ruiken beter.

Klantverhalen voor TOPdesk

Ieder organisatie heeft kaboutertjes in dienst. Ineens is het koffiezetapparaat gefixt, doet de WiFi het weer of heb je antwoord op je vraag over je arbeidsvoorwaarden. Deze kaboutertjes zijn de ondersteunende afdelingen van een organisatie. ICT, HR en Facilitair houden alle medewerkers aan het werk. En de software van TOPdesk zorgt dat zíj hun werk kunnen doen.

Thuiskomen

Mijn allereerste baan was als tekstschrijver bij een softwareleverancier – jawel: TOPdesk. Ik heb zes jaar bij deze leuke club rondgelopen dus niet heel vreemd dat mijn oud-collega’s mij goed weten te vinden als ze een klantverhaal geschreven willen hebben.

7 organisaties, 7 verhalen

In het afgelopen half jaar interviewde ik 7 klanten van TOPdesk. Over het uitleveren van laptops aan zorgpersoneel, of de revolutie in de cateringbusiness. Van Transavia tot Altrecht, van Vermaat tot Van Dorp.

Case lezen? Kan.

Enterprise Service Management neemt vlucht bij Transavia

Bij Altrecht is alles voor een nieuwe medewerker vóór de eerste werkdag geregeld

Coaching in 365 velletjes

De 365 Vertellis Daily is eerder een coachingsprogramma dan een scheurkalender. Maar dan eentje die mensen op de wc kunnen volgen…

Ik werkte hieraan met de leukste mensen van Vertellis & 365 Dagen Succesvol. Toffe mensen, tof project. Beter wordt het niet, toch?

Toch wel!

Want ik hoefde niet 365 alinea’s te redigeren, maar moest echt meedenken over wát er op die velletjes kwam te staan. En dat werden dus talloze tips, quotes en oefeningen voor een nog leuker leven.

Tips als je een scheurkalender wilt maken

MAND (voor wie hem niet kent, bekijk deze video)

Teksten kunnen altijd korter. Hoe je dat doet?

* Schrijf zinnen actief (duh).
* Geen onderwerp gebruiken. Kan gewoon.
* Vraag je bij ieder woord af of het weg kan. Klopt het nog? Weglaten dan!
* Geef één voorbeeld. Niet drie.
* Laat de designer een max. aantal tekens geven (en houd je daar dan ook aan).

Mijn favoriete zin van de scheurkalender:

“Shit. Het laatste velletje.” 

Dag 365 van de 365 Vertellis Daily

Psst… er komen nog veel meer mooie dingen aan vanuit 365 Vertellis. Hoe ik dat weet? Ik was ook weer van de partij!

Het nieuwe Vrijbuiter. Hoe klinkt dat nou?

Een beetje kampeerder kent Vrijbuiter. Maar een paar jaar geleden ging de outdoorspecialist toch failliet. Het moest duidelijk anders. Een nieuwe merkpositionering, een nieuwe huisstijl en – hoera!- een nieuwe tone-of-voice. And that’s where I came in…

Start with the ‘why’

Het marktonderzoek was afgerond en de niche was bepaald. En op dat punt werd ik ingevlogen om woorden te geven aan de nieuwe positionering. Heel handig! Want dan krijg je de basis dus meteen goed op papier: de why, how & what. Samen met de kernwaarden en ook meteen hoe we die interpreteerden. Is een wandeling op de Veluwe ook ‘avontuur’? Gaat het om herkenning of aspiratie? Het resultaat: een compleet tone-of-voice-document. Dan weet je niet alleen waar je voor staat als merk, maar ook hoe je praat.

De nieuwe huisstijl werd ondertussen ontwikkeld door Het Echte Werk, met een van de best passende logo’s die ik ken. En de commercial komt van Buutvrij for life.

Hoe praat Vrijbuiter?

En wat heb ik dus zoal geschreven? Nou, dit bijvoorbeeld:

Avonturen-starters. Dat zijn we bij Vrijbuiter. Al sinds onze oprichting in 1985 helpen we je met de voorbereiding op je volgende avontuurlijke vakantie. Met wie je ook gaat, wat je budget ook is. Waarom avontuur zo belangrijk is? Omdat je dan onvergetelijke herinneringen maakt. Of je nu drie weken gaat survivallen in Brazilië, een weekendje naar Helsinki boekt of nog even gaat suppen na je werk; avontuur is overal. Vooral als je het niet verwacht. Maar laat dat je niet tegenhouden. Vrijbuiter geeft je een duwtje in de rug. We brengen je op nieuwe ideeën. Geven goed advies. En hebben de juiste spullen. Waar wacht je nog op? Ga ervoor!

– Over ons

En dit:

Staat niet op de kaart
Probeer een andere zoekopdracht of ga via de homepagina op expeditie. Mocht je verdwalen in ons uitgebreide assortiment, mag je altijd bellen.

– Als je zoekopdracht geen resultaten geeft

Meer lezen? Ik heb een heel kampeerterrein aan teksten voor de nieuwe Vrijbuiter-website geschreven.

Werkboek vol geluksstrategieën. Maar dan no-nonsense.

Ik werk graag samen met Vertellis, een toffe club die mensen dichter bij elkaar én zichzelf wil brengen. Ze begonnen ooit met megasuccesvolle kaartspellen, maar doen inmiddels veel meer. Een heel mooi project waar ik aan mee mocht werken is de No-Nonsense Happiness Course. Een videocursus waarmee je werkt aan je eigen geluk. Natuurlijk heb ik geen video’s gemaakt, maar wel het werkboek en online extra’s.

Het werkboek bij de videocursus van Vertellis

Het leukste aan de opdrachten voor Vertellis? Het gaat om contentcreatie. Oftewel; niet alleen schrijven, maar ook bedenken!

Lerarentekort? Trainees in onderwijs doet er wat aan.

Een opdracht waarmee je bijdraagt aan het oplossen van een maatschappelijk probleem? Yes please! Dus ik hoefde niet lang na te denken toen Trainees in onderwijs vroeg of ik wilde helpen met de wervingscampagne van 2020.

Het onderwijs heeft hulp nodig. En vernieuwing.

Iedereen heeft wel gehoord dat er een lerarentekort is. Misschien is jouw kind wel eens naar huis gestuurd omdat er geen docent was om les te geven. Het onderwijs heeft hulp nodig. En vernieuwing. En dat is precies wat de Stichting Trainees in onderwijs doet. Ze willen niet alleen recent afgestudeerden voor de klas krijgen, ze willen ook het onderwijs een boost geven. Als trainee leer je namelijk niet alleen wat het inhoudt om docent te zijn, je krijgt ook een verbredingsprogramma waarin je met mede-trainees eigen projecten opzet en inspiratie opdoet bij bijvoorbeeld het ministerie van OCW.

De campagne voor het traineeship van 2020 is bedacht en gecoördineerd door Bureau Box. Ik schreef de teksten voor de website, een brochure en banners. En ik mocht hiervoor een paar superenthousiaste trainees interviewen. Het resultaat? Dat vind je op www.traineesinonderwijs.nl

Sanne, Wolf en Remi; bedankt voor deze mooie opdracht! En ook een extra bedankje voor de trainees Lydia, Michael en Romy. Jullie zijn onderwijsvernieuwers in hart en nieren!

Vacaturebom voor groeiend Dopper

15 vacatureteksten in een week? Op vrijdag smeulde mijn toetsenbord nog een beetje na, maar gelukt hoor! Van Impact Marketeer voor de Duitse markt tot Sales Manager Retail, van Compliance Officer tot DTP’er. Klaar voor de groei… start!

Natuurlijk staan deze vacature AL LANG niet meer online, maar hier wat pareltjes uit de teksten:

Geef jou een missie – zo eentje die onze oceanen redt van wegwerpplastic bijvoorbeeld – en jij schiet van je startblok. Jij schudt die planning zó uit je mouw. En moet er iets geregeld worden? Een nieuwe website, Boyan Slat in de jury of een event in de Tokyo Skytree? Wij kunnen van jou op aan. Jij regelt alles van A tot Z en als je een i tegenkomt knal jij er een punt bovenop.

Vacaturetekst Junior Impact Projectmanager

“If your experience as a project manager has taught you anything, it is that your initials should spell PRO-ACTIVE (and the O stands for Organized).”

Vacaturetekst Creative Program Manager

“Ook al is onze fairchain koffie nog zo legendarisch, wij snappen ook wel dat er meer nodig is dan een fatsoenlijke shot caffeïne om jou te laten solliciteren. Wat is er dan wél zo bijzonder aan het werken bij Dopper?  Allereerst heb je bij Dopper niet gewoon een baan, jouw werk heeft impact. Jij verandert iedere dag de wereld. En onze missie verbindt alle Dopper-collega’s. Hoe verschillend we
ook zijn. Kumbaya. Maar voordat je denk dat we iedere ochtend zingen over schone oceanen en 160 uur per week strijden voor de goede zaak: dat doen we dus niet.”

What’s in it for you?

Het verhaal van Dopper

De slagzin van Dopper is sinds jaar en dag ‘The bottle is the message’. Cute. Maar wat ís die message? Dat weten de meeste mensen met zo’n gekleurd flesje in hun rugzak, handtas of tupperware-lade vaak niet. Tijd om een hele duidelijke boodschap naar buiten te brengen. Samen met de inhouse art director schreef ik het verhaal van Dopper: de missie statement, een elevator pitch, en een prachtige website waar de missie vanaf spat. In het Engels.

Make this Christmas count

De feestdagen zijn een tijd van enorm veel eten, hopen op sneeuw, mee-blèren met Mariah en natuurlijk gespannen wachten tot je jouw cadeautjes onder de boom mag openmaken. Het hoort erbij. Maar laten we dit jaar er in ieder geval voor zorgen dat we iets zinvols geven. Iets dat onze oceanen beschermt tegen wegwerpflesjes bijvoorbeeld. Samen met de inhouse art director van Dopper bedacht ik de campagne ‘Make this Christmas count!’ Ik schreef 7 teksten voor op de banderols van de Doppers, advertentieteksten, een blogpost en een handjevol voice-over-teksten voor onze Seacret Santa die deze boodschap verkondigde.